kolejka z Łomnicy do Hrebienoka

Firma Tatry Mountain Resorts przedstawiła swoją propozycję budowy połączenia między Hrebienokiem a Tatrzańską Łomnicą. Kwestia ta ma wielu przeciwników, ponieważ kolejka znajdowałaby się na terenie Parku Narodowego.

Według inwestora nowa kolejka znacznie pomogłaby rozwiązać problem transportu w górach. Połączenie dwóch centrów, jakimi są Łomnicki Staw, znany ośrodek narciarski, oraz artakcyjny dla turystów Hrebienok, ma wpłynąć na... zmniejszenie ruchu samochodowego. Według badań przeprowadzonych przez niezależny Instytut Transportu i Gospodarki, połączenia kolejowe przyczynią się do zmniejszenia liczby samochodów pomiędzy tymi dwoma ośrodkami nawet o tysiąc dziennie, a także pomogą zredukować emisję CO2 o 1,1 tony dziennie. Do budowy kolejki onieczne będą tylko trzy filary, zatem nie będzie potrzeby ścinania drzew. Całkowity koszt budowy takiego centrum oraz połączeń kolejowych szacujesię na około 70 milionów euro.

Jednak projekt nowej kolejki linowej wywołał protesty stowarzyszeń ochrony i mieszkańców Tatr Wysokich. Plan wiąże się bowiem z koniecznością budowy wielkich parkingów, na co nie ma wystarczająco ziemi. Przeciwnicy argumentują również, że Tatry, w porównaniu do Alp, w których podobne inwestycje się sprawdzają, są zbyt małymi górami. W dodatku wspomniany obszar znajduje się na terenie Parku Narodowego, zatem taka inwestycja znacząco wpłynęłaby na środowisko i różnorodność biologiczną chronionej fauny i flory.