Historia
Historia kolei liniowej na Kasprowy Wierch sięga lat 30. XX wieku, kiedy to pomysł jej budowy wysunął inż. Aleksander Bobkowski, ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister transportu. Mimo licznych kontrowersji i sprzeciwu miłośników tatrzańskiej przyrody budowa rozpoczęła się 1 sierpnia 1935 roku i trwała rekordowe 7 miesięcy: 17 lutego 1936 roku miał miejsce przejazd testowy, natomiast pierwsi pasażerowie wyjechali kolejką 15 marca. Koszt budowy kolei wyniósł ponad 3,5 mnl zł i zwrócił się bardzo szybko, bo jeszcze przed rokiem 1939. Budynki stacji pośredniej i końcowej zaprojektowali Anna i Aleksander Kodelscy. W 1961 roku wymieniono wagoniki, natomiast gruntowna modernizacja miała miejsce w 2007 roku. Kolejkę ponownie oddano do użytku 18 stycznia 2008 roku. Nowe wagoniki mogą pomieścić jednorazowo do 60 osób i w sezonie zimowym przewieźć 360 osób na godzinę, natomiast w sezonie letnim - 180. Co roku kolejka jest wyłączana z użytku na kilka dni w maju i listopadzie, kiedy to przeprowadzany jest przegląd techniczny. Nie kursuje także przy złych warunkach atmosferycznych - silnym wietrze lub dużym mrozie (poniżej -28⁰C).
Trasa
Trasa liczy prawie 4300 m. Dolna stacja kolejki znajduje się w Kuźnicach, a jej pierwszy odcinek prowadzi na Myślenickie Turnie (1354 m), gdzie następuje przesiadka. Ze środkowej stacji kolejka wyjeżdża na wysokość 1959 m, a więc niemal na sam szczyt Kasprowego Wierchu. W budynku górnej stacji mieszczą się restauracja, kiosk, warsztat narciarski, przechowalnia sprzętu i niewielki hotelik z 11 miejscami do przenocowania. W pobliżu znajduje się także Obserwatorium Meteorologiczne.
Praktyczne informacje
Czas podróży: 20 min
Kursy: kolejka kursuje codziennie co 10 minut
Sprzedaż biletów: Bilety można kupić w kasie bezpośrednio przed odjazdem lub online na stronie pkl.pl (minimum 2 dni i maksimum 30 dni przed planowanym wyjazdem).
Godziny otwarcia:
styczeń: 8:00 – 16:00
luty: 8:00 – 16:00
marzec: 7:30 lub 8:00 – 17:30 lub 18:00 (zależnie od warunków)
kwiecień: 7:30 lub 8:00 (zależnie od warunków) – 18:00
maj i czerwiec: 8:00 – 18:30
lipiec i sierpień: 7:00 – 21:00
wrzesień: 7:00 – 21:00
październik: 8:00 – 17:30 (w 2019 roku cały październik kolejka nieczynna / przeglądy techniczne)
listopad i grudzień: 9:00 – 16:00
CENY BILETÓW:
Sezon niski (15-26.04, 6-17.05, 3.06-21.06.2024, 1.10-15.12)
Cena w sklepie online:
Normalny: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za bilet w jedną stronę
Ulgowy: 89 zł za przejazd w obie strony, 79 zł za bilet w jedną stronę
Cena w kasach:
Normalny: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za bilet w jedną stronę
Ulgowy: 89 zł za przejazd w obie strony, 79 zł za bilet w jedną stronę
Sezon wysoki (16.12-14.04, 27.04-05.05, 18.05-02.06, 22.06-30.09)
Cena w sklepie online:
Normalny: 129 zł za przejazd w obie strony, 109 zł za bilet w jedną stronę
Ulgowy: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za bilet w jedną stronę
Cena w kasach:
Normalny: 139 zł za przejazd w obie strony, 115 zł za bilet w jedną stronę
Ulgowy: 115 zł za przejazd w obie strony, 95 zł za bilet w jedną stronę
Tourpass Ekspresowy (rezerwacja godziny przejazdu):
W sezonie wysokim:
Normalny: 199 zł za przejazd w obie strony, 169 zł za przejazd w jedną stronę
Ulgowy: 169 zł za przejazd w obie strony, 149 zł za przejazd w jedną stronę
W sezonie niskim:
Normalny: 129 zł za przejazd w obie strony, 109 zł za przejazd w jedną stronę
Ulgowy: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za przejazd w jedną stronę
Dodatkowy bagaż można wykupić w kasach za 10 zł.
Dane na 12.01.2024 r.
W pobliżu: