kolejka na Kasprowy Wierch

Kolej linowa na Kasprowy Wierch to jedna z najpopularniejszych atrakcji dla turystów wypoczywających pod Tatrami. Przejazd wagonikiem z Kuźnic na Kasprowy Wierch obfituje w piękne widoki, a zimą jest także udogodnieniem dla narciarzy korzystających z licznych tras zjazdowych.

Historia

Historia kolei liniowej na Kasprowy Wierch sięga lat 30. XX wieku, kiedy to pomysł jej budowy wysunął inż. Aleksander Bobkowski, ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister transportu. Mimo licznych kontrowersji i sprzeciwu miłośników tatrzańskiej przyrody budowa rozpoczęła się 1 sierpnia 1935 roku i trwała rekordowe 7 miesięcy: 17 lutego 1936 roku miał miejsce przejazd testowy, natomiast pierwsi pasażerowie wyjechali kolejką 15 marca. Koszt budowy kolei wyniósł ponad 3,5 mnl zł i zwrócił się bardzo szybko, bo jeszcze przed rokiem 1939. Budynki stacji pośredniej i końcowej zaprojektowali Anna i Aleksander Kodelscy. W 1961 roku wymieniono wagoniki, natomiast gruntowna modernizacja miała miejsce w 2007 roku. Kolejkę ponownie oddano do użytku 18 stycznia 2008 roku. Nowe wagoniki mogą pomieścić jednorazowo do 60 osób i w sezonie zimowym przewieźć 360 osób na godzinę, natomiast w sezonie letnim - 180. Co roku kolejka jest wyłączana z użytku na kilka dni w maju i listopadzie, kiedy to przeprowadzany jest przegląd techniczny. Nie kursuje także przy złych warunkach atmosferycznych - silnym wietrze lub dużym mrozie (poniżej -28⁰C).

 

Trasa

Trasa liczy prawie 4300 m. Dolna stacja kolejki znajduje się w Kuźnicach, a jej pierwszy odcinek prowadzi na Myślenickie Turnie (1354 m), gdzie następuje przesiadka. Ze środkowej stacji kolejka wyjeżdża na wysokość 1959 m, a więc niemal na sam szczyt Kasprowego Wierchu. W budynku górnej stacji mieszczą się restauracja, kiosk, warsztat narciarski, przechowalnia sprzętu i niewielki hotelik z 11 miejscami do przenocowania. W pobliżu znajduje się także Obserwatorium Meteorologiczne.

 

Praktyczne informacje

Czas podróży: 20 min 

Kursy: kolejka kursuje codziennie co 10 minut

Sprzedaż biletów: Bilety można kupić w kasie bezpośrednio przed odjazdem lub online na stronie pkl.pl (minimum 2 dni i maksimum 30 dni przed planowanym wyjazdem).

Godziny otwarcia:
styczeń: 8:00 – 16:00
luty: 8:00 – 16:00
marzec: 7:30 lub 8:00 – 17:30 lub 18:00 (zależnie od warunków) 
kwiecień: 7:30 lub 8:00 (zależnie od warunków) – 18:00
maj i czerwiec: 8:00 – 18:30
lipiec i sierpień: 7:00 – 21:00
wrzesień: 7:00 – 21:00 
październik: 8:00 – 17:30 (w 2019 roku cały październik kolejka nieczynna / przeglądy techniczne)
listopad i grudzień: 9:00 – 16:00

 

CENY BILETÓW:

Sezon niski (15-26.04, 6-17.05, 3.06-21.06.2024, 1.10-15.12)

Cena w sklepie online:

Normalny: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za bilet w jedną stronę

Ulgowy: 89 zł za przejazd w obie strony, 79 zł za bilet w jedną stronę

Cena w kasach:

Normalny: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za bilet w jedną stronę

Ulgowy: 89 zł za przejazd w obie strony, 79 zł za bilet w jedną stronę

 

Sezon wysoki (16.12-14.04, 27.04-05.05, 18.05-02.06, 22.06-30.09)

Cena w sklepie online:

Normalny: 129 zł za przejazd w obie strony, 109 zł za bilet w jedną stronę

Ulgowy: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za bilet w jedną stronę

Cena w kasach:

Normalny: 139 zł za przejazd w obie strony, 115 zł za bilet w jedną stronę

Ulgowy: 115 zł za przejazd w obie strony, 95 zł za bilet w jedną stronę

 

Tourpass Ekspresowy (rezerwacja godziny przejazdu):

W sezonie wysokim:

Normalny: 199 zł za przejazd w obie strony, 169 zł za przejazd w jedną stronę

Ulgowy: 169 zł za przejazd w obie strony, 149 zł za przejazd w jedną stronę

W sezonie niskim:

Normalny: 129 zł za przejazd w obie strony, 109 zł za przejazd w jedną stronę

Ulgowy: 109 zł za przejazd w obie strony, 89 zł za przejazd w jedną stronę

 

Dodatkowy bagaż można wykupić w kasach za 10 zł.

 

Dane na 12.01.2024 r.

 

W pobliżu:

Obserwatorium meteorologiczne na Kasprowym Wierchu