Ścieżki rowerowe wokół Tatr

Miłośnicy rowerowych wycieczek mogą korzystać z licznych ścieżek nie tylko na terenie Tatr, ale też dookoła nich. W trakcie realizacji jest projekt dotyczący budowy ścieżki rowerowej wokół Tatr: szlak historyczno-kulturowo-przyrodniczy będzie prowadził przez tereny historycznego rozwoju osadnictwa regionu Podhala, Spisza, Orawy i Liptowa położone po w Polsce i na Słowacji. Oto opisy kilku odcinków, które powstały w ramach projektu Szlak wokół Tatr.

Trasa transgraniczna Nowy Targ – Trstena
W ramach pierwszego etapu powstały 93 km ścieżek, w tym najdłuższa, zaliczana do głównej trasy, na odcinku Nowy Targ – Trstena. Asfaltowa trasa o długości 35 km przebiega po nasypie dawnej linii kolejowej. Szlak ten jest łatwy i nie ma na nim wymagających podjazdów ani trudnych zjazdów, zatem doskonale nadaje się na wypad z dziećmi. Więcej na temat trasy przeczytacie TUTAJ.

1. Polska

Wycieczka do Pyzówki
Trasa liczy 12 km i jest średniotrudna. Jadąc od Nowego Targu (2,9 km) należy przejść na drugą stronę drogi 957. Na prawo skręca ul. Polna do Ludźmierza, a trasa szlaku od umieszczonej tu tablicy informacyjnej na początku lekko pnie się do góry i dochodzi do lasu na obrzeżu torfowiska Przymiarki. Dalej biegnie jego skrajem, później wśród pól i przez zabudowania osiedla Kamieniec dochodzi do ul. Podhalańskiej. Szlak skręca w lewo w stronę Krauszowa, ścieżka z nawierzchnią żwirową prowadzi dalej w kierunku Morawczyny, skąd asfaltowa droga wiedzie już do Pyzówki. Na trasie znajdują się 2 miejsca postojowe z samoobsługowymi stacjami serwisowymi dla rowerów oraz 11 tablic informacyjnych, które ułatwiają podróżowanie.

Trasa chochołowsko-wierchowa
Podróżując główną trasą Szlaku wokół Tatr od Nowego Targu w stronę Trsteny, za Starem Bystrem można odbić w lewo na trasę prowadzącą do Chochołowa. Ścieżka liczy 14 km i jest średniotrudna. Na początku pnie się łagodnie w górę, prowadząc wśród pól ponad doliną potoku Rogoźnik. W połowie trasy znajduje się wypłaszczony szczyt Domańskiego Wierchu (748 m n.p.m.), z którego rozciąga się panorama na Babią Górę, Pasmo Podhalańskie, Gorce i Tatry. Dalej szlak krzyżuje się z lokalną drogą prowadzącą z Czarnego Dunajca do Cichego i Starego Bystrego, która jest także alternatywnym połączeniem dla rowerzystów chcących dojechać do głównej trasy szlaku i na parking w Czarnym Dunajcu. Trasa chochołowsko-wierchowa prowadzi dalej grzbietową drogą na Zadki i do Boru, krzyżuje się z krótkim szlakiem łącznikowym prowadzącym do Cichego Dolnego i łączy z lokalną drogą z Chochołowa do Cichego, by po 500 metrach skręcić z niej w lewo. Dalej wiedzie obok cmentarza i kościoła św. Jacka, po czym dociera do centrum Chochołowa. Stamtąd ścieżka prowadzi w stronę mostu na Dunajcu, a następnie doliną Dunajca na południe, by połączyć się znów z trasą główną nieopodal granicy polsko-słowackiej. Na trasie znajdują się oznakowania kierunkowe oraz 5 tablic informacyjnych.

2. Słowacja

Trasa Kežmarok – Vrbov
Asfaltowa ścieżka liczy 5 km i jest łatwa. Rozpoczyna się na prawym brzegu Popradu przed zachodnimi granicami miasta Kieżmark. Z ul. Nabrzeżnej (Nábrežna) należy skręcić w ul. Vyšný mlyn i dalej w ul. Krvavé pole, gdzie za skrzyżowaniem z ul. Mučeníkov należy jechać w kierunku południowym ulicą Tatrzańską do osiedla Juh, a stąd ul. Južną do ul. Obrancov mieru. Poza miastem trasa mija lasek i kieruje się dalej na zachód, następnie lekko pod górę, później zaś w dół do Wierzbowa (Vrbov). Na trasie znajduje się miejsce postojowe.

Trasa miejska wzdłuż brzegów Wagu w Liptowskim Mikułaszu
Początek szlaku znajduje się przy moście Paluczańskim, cała trasa liczy 4 km i jest łatwa, ma charakter rekreacyjny. Ścieżka prowadzi wokół sztucznego zbiornika Liptowska Mara, dalej przez Liptowski Tarnowiec i w pobliżu Tatralandii. Z Liptowskiego Tarnowca można kontynuować wycieczkę wzdłuż brzegów jeziora do Liptowskiej Sielnicy (5 km), przez którą przebiega znakowany odcinek cyklomagistrali Orawskiej. W wielu miejscach trasy znajdują się ławeczki, a przy Hotelu Lodenica działa ośrodek serwisowy Park Tool a Rock Machine, gdzie rowerzyści i rolkarze w razie konieczności mają zapewniony bezpłatny dostęp do pompki i podstawowych narzędzi. Z trasą nad Wagiem łączą się atrakcyjne szlaki rowerowe o różnym stopniu trudności.