Budowa kolejki rozpoczęła się w 1935 roku mimo licznych protestów miłośników Tatr i trwała zaledwie 7 miesięcy. Budynki stacyjne zostały zaprojektowane przez Annę i Aleksandra Kodelskich. Najpierw otwarto pierwszy odcinek, z Kuźnic na Myślenickie Turnie, a następnie drugi - z Myślenickich Turni na szczyt. Pierwsi pasażerowie mogli wyjechać na Kasprowy 15 marca. Kolejka została przebudowana w 2007 roku, a dzięki remontowi zwiększyła się jej przepustowość - nowe wagoniki mogą pomieścić 60 osób (wcześniej tylko 36).
Długość trasy wynosi 4252,81 metra. W czasie przejazdu można podziwiać między innymi Dolinę Jaworzynki, Kalatówki, Dolinę Goryczkową i Giewont, a z samego szczytu Świnicę. Na górze znajduje się restauracja, kiosk, warsztat narciarski, przechowalnia sprzętu i niewielki hotel.
Więcej na temat samego szczytu i prowadzących z niego szlaków możecie przeczytać TUTAJ.