kolej na Gubałówce

Gubałówka - mimo, że nie leży w Tatrach, wielu turystom - wcale niebłędnie - z Tatrami się kojarzy! I bardzo dobrze, ponieważ można podziwiać z niej wspaniałą tatrzańską panoramę, a kolej linowo-terenowa na Gubałówkę od lat cieszy się niesłabnącą popularnością. 

Historia

Kolej na Gubałówce powstała jako druga tego typu kolejka (po Górze Parkowej w Krynicy-Zdroju) w Polsce na zlecenie Ligi Popierania Turystyki. Głównym inicjatorem projektu był ówczesny prezes tej organizacji i II wiceminister komunikacji Aleksander Bobkowski (jest także jednym z pomysłodawców budowy kolejki na Kasprowym Wierchu). Budowa rozpoczęła się w lipcu 1938 roku, a już po 168 dniach budowy została uruchomiona. Na początku XXI wieku przeszła kompleksową modernizację. Zakończono ją 15 grudnia 2001 roku. Obecnie wagoniki z przeszklonymi dachami umożliwiają pasażerom podziwianie wspaniałych krajobrazów. Kolej ma 2 wagoniki, które mijają się pośrodku trasy.

Trasa

Cała trasa liczy 1301 metrów. Stacja dolna znajduje się na wysokości 822 m n.p.m. Górna 1121 m n.p.m. Różnica poziomów to 299 metrów. Wagon może pomieścić 120 osób, a kolejka w ciągu godziny może przewieźć 2000 osób.

Praktyczne informacje

Godziny otwarcia: zależne od sezonu, kolej rusza między 8:00 a 9:00, a kończy kursowanie między 19:00 a 21:30

W dniach, kiedy jest duże zainteresowanie, kolejka jeździ non-stop w godzinach otwarcia (minimum 10 osób w wagoniku by ruszyćw trasę). Jeżeli chętnych jest mniej, wagonik rusza do góry lub na dół co 15 minut.

Czas przejazdu: 3 minuty

Sprzedaż biletów: Bilety można kupić w kasie lub online z wyprzedzeniem. Biletów kupionych przez internet nie trzeba drukować. 

Ceny biletów: aktualne informacje dostępne są na stronie Polskich Kolei Linowych .

Osoby z niepełnosprawnością: Kolej jest dostosowana do przewozu osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. .

 

Dane na 16 lutego 2024.